Jan 31, 2011

Kerana Kau #2

Ahmad mati akal.Jarak perjalanan untuk pulang melebihi 15 kilometer.Jikalau sebelum ini jarak 15 kilometer itu bukan halangan,kali ini jarak tersebut sedikit sebanyak memberi kesan yang mendalam kepada Ahmad.Mana taknya,pergi naik bas tapi balik kena jalan kaki.Semuanya gara-gara tiket wayang tersebut.

"Jauhnya,"rintih Ahmad.

Otak Ahmad masih ligat memikirkan sesuatu.Pinjam duit.Itu yang muncul.Ahmad tiada pilihan.

"Nak tak nak aku kena cuba.Belum cuba belum tahu," kata Ahmad dengan penuh semangat.

Ahmad pun berlatih bercakap.Bukan dirinya tak pandai bercakap cuma dia tidak mahu tergagap ketika 'meminta' nanti.Dia perlukan self confidence.

"Hello sir,may i borrow your money.I swear i will pay it back.You can give me your phone number,"
kata Ahmad perlahan-lahan dengan bersungguh-sungguh.Berlatih speaking kononnya.

Tiba-tiba Ahmad teringat yang dia mempunyai telefon bimbit.

"Handphone!" teriak Ahmad seolah-olah telefon itu merupakan 'penyelamat'nya.

"Kenapalah aku tak fikir awal-awal."

Kawan.Itulah satu-satunya jalan keluar Ahmad memandangkan ibubapanya masih berada di Kelantan dan kakaknya masih di universiti.Abangnya pula memberitahu bahawa dia sibuk.

"Aku nak telefon siapa pula ni?Ahh,try je lah siapa-siapa."

Cubaan Pertama.

Tuut.Tuut.Tuut

"Syahmi!Aku ni Ahmad.Kau boleh tolong aku tak?Aku tak de duit lah.Ambil aku kat KLCC boleh?"

"Ala Ahmad,aku baru lepas accident la.Tak boleh la.Sorry eh."

Cubaan Pertama GAGAL.

Cubaan Kedua.

Toot.Toot.Toot.

"Syazwan!Aku ni Ahmad.Kau boleh tolong aku tak?Aku tak de duit lah.Kau ambil aku boleh?"

"Kau kat mana?"

"KLCC."

"Kau tunggu aku datang."

Cubaan Kedua BERJAYA.

Setelah lama menunggu di KLCC.Batang hidung Syazwan masih belum dilihat.

"Mana Syazwan ni?Lama dah aku tunggu.Nasib baiklah KL ni 'sejuk' kan," keluh Ahmad.

"Wan,mana kau?Aku kat depan KLCC ini.Aku jalan depan sikit la kat kedai-kedai makan tu tau."
Ahmad menghantar pesanan tersebut melalui sistem pesanan ringkas kepada Syazwan menggunakan 'penyelamat'nya tadi.

Masa berlalu pantas.Hampir setengah jam menunggu Syazwan.Kelibatnya tidak kelihatan.Ahmad meneruskan perjalanannya.

"Wan,mana kau ni?Lama aku tunggu.Aku jalan depan sikit lagi.Aku tunggu kau kat Menara Citibank tau."
SMS yang kedua pun dihantar.

Secara tidak sedar,hampir separuh perjalanan pulang telah Ahmad redahi.Lebih kurang 7 kilometer.Masa yang ditunggu pun dah sampai sejam lebih.Sekarang jam menunjukkan pukul 1.10 petang.Kini Ahmad telah tiba di Ampang Point.

"Mana Syazwan?Tipu aku agaknya.Macam ni la kawan.Khutbah Jumaat nak start dah ni," rintih Ahmad.

Tiba-tiba.

"HOI!"

4 comments:

Mrs Caspian said...

habeskaaannnn citer nihhh!!!!!!!

Wan Noruddin Rasol Wan Azmi (Raazhayu) said...

hahah~ ni true story nih! aku mcm knl je org ni amier? haha

MIR said...

Haha..kita tahu...

Anonymous said...

yeah...aq pun tahu, bestfren kite mier,... pastu ape plak???(i'm curious)
- Kaherah, Mesir -
12.44 AM 7/19/13