Feb 9, 2011

Kerana Kau #3

Kelibat seseorang yang sedang menunggang motrsikal dari jauh kelihatan.Wajahnya tidak dapat dikenalpasti oleh Ahmad.Anehnya,motosikal tersebut sedang bergerak menuju ke arah nya.
Semakin dekat.Semakin dekat.

"Lah,kau rupanya wan!"kata Ahmad setelah mengecam wajah penunggang motosikal tersebut.
"Kau tau tak aku dah jalan jauh gila.Memang melepet ah," luah Ahmad.
"Kau la pergi mana?Cakap kedai lah,Menara Citibank lah.Aku tunggu kau,kau tau x?" kata Syazwan.Geram.

"Ye ke?Aku hantar SMS kau tak reply."

"Kredit habis lah."

1.30 petang.
Solat Jumaat hampir bermula.Khutbah memang terlepas.Pahala kurang.Tak disengajakan.Agaknya.
xxx
"Ahmad,sorry la.Mama tak bagi pergi,".Begitulah kiriman SMS yang diterima daripada Siti setelah selesai mengerjakan solat Jumaat.

"Hah?Tak jadi?" jerit hati Ahmad.Runsing.

Ligat otak Ahmad memikirkan keadaannya sekarang.
RM 36 nya?Burn.Semudah itu jawapannya walaupun apa yang dihadapi nya tadi tak semudah itu.Harapan hanya tinggal harapan.
Ahmad terfikir.
Kalaulah aku tak beli tiket tadi.Kalaulah mak dia bagi.Kalaulah dia bagitau awal-awal.
Mesti aku ada rm36 sekarang.
xxx
3.00 petang.(Green Hornet ditayangkan di panggung)
Ahmad masih lagi berbaring dibiliknya.Tak berbaju.Masih lagi memikirkan rm36 nya yang sedang dibakar.

3.30 petang.
Duitnya telah suku dibakar.Pening.Tak cakap banyak.Ahmad bangun.Mengambil rm10 yang telah ditinggalkan oleh abangnya untuknya.
KLCC.Destinasi yang bakal dituju.
4.00 petang.
Ahmad tiba dan berlari menuju ke panggung.Seorang diri.
Tiada kelibat Siti seperti yang diharapkan Ahmad.Positive thinking nya kali ini gagal.Mana lah tau jika Siti hanya bergurau.Kononnya surprise.Harapan hanya tinggal harapan.Mimpi hanya tinggal mimpi.
xxx
Malam itu,Ahmad keluar bersama beberapa orang rakannya yang masih menetap di Kuala Lumpur.Pelbagai perkara yang diborakkan.Kering gusi.Tiba-tiba, terdetik di hati Ahmad untuk menceritakan perkara yang dilaluinya siang tadi.
xxx
"Asal kau tak sound dia mad?Kalau aku.." kata Danial.
"Perghh,mad.Uish.Uish.Uish." kata Wan.
Sayuti pula terdiam.Hanya ekspresi muka yang ditunjukkan.

"Korang jangan salahkan dia.Mungkin salah aku tak tanya dia betul betul.Aku yang silap." luah Ahmad.Keikhlasannya jelas kelihatan dari raut wajahnya.Tunduk.

TAMAT
P/S-Ahmad.Kau terlalu baik untuknya.

8 comments:

hanisa sabrina said...

poor ahmad :'(

syairahmohdanuar said...

poor ahmad :'(

tiru hanisa ;)

Anonymous said...

x best pon .
buat la cliche lg ~

hanisa sabrina said...

dey ,ini cerita betul lah -_-

bukan drama tv

Anonymous said...

oh,
betul eh?
patutla x dramatik~

hanisa sabrina said...

haaha.ye lah

fathurrahman. said...

sayuti? kahkah. gua kenal karakter tu. kenal sangat-sangat. cerita yang menarik amier. bagus ;)

Anonymous said...

macmtulaah bestfren kite mier.. in sya ALLAH, barakALLAH fika wa fihi